باکتریهایی که به طور بالقوه در ایجاد دیابت نوع 2 نقش دارند

9 مارس 2020- براساس مطالعه ی محققان دانشگاهLaval ، موسسه قلب و ریه کبک (IUCPQ) و دانشگاه مک مستر، باکتری ها ممکن است در ایجاد دیابت نوع 2 دخیل باشند.نتایج این تحقیق در مجله ی Nature Metabolism منتشر گردید.

نویسندگان دریافتند که خون، کبد و برخی از ذخایر چربی شکمی در افراد دیابتی نسبت به افراد غیر دیابتی دارای امضای باکتریایی متفاوتی هستند. محققان تحقیق خود را با استفاده از نمونه های خونی و بافتی 40 بیمار مبتلا به چاقی شدید که در حین عمل جراحی چاقی از این افراد گرفته شد، انجام دادند. نیمی از شرکت کنندگان مبتلا به دیابت نوع 2 بودند، در حالی که سایر افراد به انسولین مقاوم بوده، اما به دیابت مبتلا نبودند.

محققان ماده ی ژنتیکی باکتریایی را در هر یک از بافتهای نمونه برداری شده، شامل کبد و سه منبع چربی شکمی شناسایی کردند. براساس نوع باکتری موجود و فراوانی نسبی آنها، محققان توانستند امضای باکتریایی هر بافت را تعیین کنند.

تجزیه و تحلیل آنها نشان داد که امضای باکتریایی در افراد دیابتی همانند افراد غیر دیابتی نیست. همچنین نشان داد که تعداد کل باکتریها از یک بافت به بافت دیگر متفاوت بوده و بالاترین میزان آن در کبد و بیشتر در امنتوم است (یک بافت چربی متصل به معده و بخش افقی روده بزرگ)، دو منطقه ای که نقش مهمی در تنظیم متابولیک دارند.

پرفسور André Marette، استاد دانشکده ی پزشکی Laval و محقق مرکز تحقیقاتI UCPQ گفت: یافته های ما نشان می دهد که در افرادی که از چاقی شدید رنج می برند، باکتری ها یا قطعاتی از باکتریها با ابتلا به دیابت نوع 2 ، ارتباط دارند. طبق این مطالعه، ماده ی ژنتیکی باکتریایی که در بافتها کشف شدند به احتمال زیاد از روده به این بافتها آمده اند.

پروفسور مارته گفت: ما می دانیم که سد روده در بیماران چاق نفوذپذیری بیشتری دارد. فرضیه ی ما این است که باکتریهای زنده و قطعات باکتریایی از این سد عبور می کنند و یک فرآیند التهابی را راه اندازی می کنند که در نهایت مانع از عملکرد انسولین -"یعنی تنظیم سطح قند خون با عمل بر روی بافت های متابولیکی"- می شود.

دکتر Fernando Forato Anhê، نویسنده ی این مقاله از مک مستر، گفت: محل قرارگیری باکتری ها مهمتر از دانستن نام باکتری ها است. مکان آنها از لحاظ درک این موضوع که چگونه میکروب های روده بر متابولیسم میزبان تأثیر می گذارند، مهم است.

پروفسور مارته و همكارانش به لطف کمک مالی 2 میلیون دلاری اخیر موسسه تحقیقات بهداشتی کانادا می توانند به تحقیقات خود را ادامه دهند .پرفسور مارته گفت: هدف بعدی ما این است که مشخص کنیم آیا باکتری های موجود در کبد و چربی های افرادی که از چاقی شدید رنج می برند، در افرادی که اضافه وزن دارند یا دچار چاقی متوسط ​​می باشند نیز وجود دارد؟

او افزود: همچنین ما می خواهیم بدانیم که آیا برخی باکتری های بیماری زای موجود در این بافت ها می توانند باعث ایجاد دیابت نوع 2 در یک مدل حیوانی شوند، و در آخر این که ما می خواهیم دریابیم که آیا باکتری های مفید خاصی که در این بافت ها وجود دارند، می توانند برای جلوگیری از پیشرفت بیماری استفاده شوند؟ اگر چنین باشد، آنها می توانند ما را به خانواده جدیدی از باکتری های پروبیوتیک یا درمانهای مبتنی بر یک منبع باکتریایی، برای کمک به مبارزه با دیابت هدایت کنند.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2020-03-bacteria-potentially-involved-diabetes.html